Návrat na hlavní stranu FRANCAISPOLSKIDEUTSCHENGLISHČESKY
  Království perníku

MF Souznění 2015 - 11. prosince Frýdek-Místek

Mezinárodní festival adventních a vánočních zvyků, koled a řemesel. 10. - 13. 12. 2015 – Václavovice, Frýdek - Místek, Kozlovice (Beskydy), Ostrava. CONSON ANCE 2015 : 17th International Festival of Advent and Christmas Traditions, Carols, and Handicrafts - 10th to 13th December 2015.
Souznění 2015 nabídlo i druhý den opravdu výbornýfestivalový program. Na 17. ročník této předvánoční kulturní akce přijalo pozvání, coby zástupce duchovní hudby, významné české hudební těleso Ensemble Inégal s jedinečným koncertem novodobé rekonstrukce Loutny české Adama Václava Michny.
Diváci si tak v kostele sv. Jana a Pavla ve Frýdku-Místku mohli vychutnat prvotřídní koncert jednoho z nejznámějších barokních umělců.
Prostory barokního kostela sv. Jana a Pavla ve Frýdku-Místku během pátečního večera 11. prosince nabídly v rámci festivalu Souznění opravdu exkluzivní program. Tento večer společně uvedli ředitel festivalu Zdeněk Tofel a děkan místeckého farního kostela Josef Maňák:
„Dnešní koncert bude chvílí, kdy se v této hektické době zastavíme a společně si vychutnáme melodie barokních skladeb, které jsou našim národním pokladem.“ U skutečnil se zde výjimečný koncert hudebního tělesa Ensemble Inégal s evropským renomé, které je zejména spojováno s odkazem geniálního barokního
skladatele Jana Dimase Zelenky. Přestože je repertoár tohoto tělesa bohatý na různá hudební období, patřil tento večer konkrétně jednomu z nejznámějších ranně barokních hudebních umělců Adamu Michnovi. Tento skladatel, básník, sbormistr a varhaník se zasloužil o rozmach barokní hudby a kultury v českých zemích. Psal zejména duchovní hudbu a jeho dílo obsahuje 230 kompozic soustředěných do pěti sbírek, přičemž dvě jsou latinské a tři české. Mezi nimi se nachází i nejznámější cyklus hymnických skladeb Loutna česká, která je komponována ve vokálně instrumentální podobě.

Cyklus je souborem třinácti hudebních skladeb s veršovanými texty, které si Michna sám složil. Tyto písně jsou soustředěny kolem jednoho tématu, a to mystického sňatku božského ženicha (Krista nebo Boha Otce) s panenskou Nevěstou – Pannou Marií, která ztělesňuje lidskou duši a víru. Desítky let chyběly v, barokním písňovém cyklu mezihry, takzvané ritornely, které byly doposud interprety improvizovány nebo zcela vynechány, a které byly náhodou objeveny v loňském roce ve Vlastivědném muzeu ve Slaném. Part prvních houslí obsahuje vedle dodnes neznámých částí Loutny i cenné poznámky k dynamice. Tohoto nově nalezeného dobového textu se ujal Ensemble Inégal v čele s Adamem Viktorou, který jej zrekonstruoval a v pátek 11. prosince jej společně přijeli představit Frýdecko-místeckému publiku, v rámci premiérové návštěvy několika Moravskoslezských měst s tímto barokním dílem.

Nově nalezený part prvních houslí excelentně zahrála Magdalena Malá, působící nejen v řadě barokních ansáblů a orchestrů, ale také jako sólová a komorní hráčka na mnoha festivalových pódiích v České republice i v zahraničí. Skvělý výkon předvedly i druhé housle Simony Tydlitátové. Pěvecká část hudebného tělesa byla zastoupena sopranistkou Gabrielou Eibenovou a altem Danielou Čermákovou, které předvedly skutečně procítěný projev Michnových veršovaných textů.
Kromě violoncella Libora Maška patřil k pátečnímu uchovnímu koncertu i speciální nástroj theorba, kterou probouzel k hudebnímu životu Jan Krejča. Ten po skončení programu přiblížil složitost hraní na tento specifický barokní nástroj, v současnosti už docela pohodlně dostupný: „Na theorbu se hraje přibližně stejně jako na kterýkoliv jiný nástroj. V něčem je to jednodušší oproti moderním nástrojům a v něčem složitější. Například všechny staré nástroje měly většinou menší rozsah a skladby nebyly tak virtuózně a technicky náročné, jako třeba skladby 19. a 20. století. Na druhou stranu byl o pozapomenuto, jak na tyto staré nástroje hrát, proto si musí hudebník hledat svůj osobitý způsob.“
V několika skladbách stejný hudebník využil i tónů barokní kytary. Celý ansábl měl pevně pod kontrolou dirigent a varhaník Adam Viktora.
Koncert byl zakončen bouřlivými ovacemi. Sám umělecký vedoucí Viktora shrnul celý večer následovně: „Komorní atmosféra prostoru byla skvělá a nesla se v tradičním adventním duchu rozjímání.“

Kamila Benková
mediální zastoupení festivalu Souznění
mobil: +420 724 066 724
email: BenkovaKamila@gmail.com
web: www.souzneni-festival.cz

Zveřejněno 13.12.2015 v 23:55 hodin
















Copyright 1998-24 © infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule