Návrat na hlavní stranu FRANCAIS POLSKI DEUTSCH ENGLISH ČESKY
 

Svatomartinská vinařská tradice

Právě dnes je svátek sv. Martina

Otevírání láhví nového "Svatomartinského" vína je každoročně stanoveno na 11. listopadu v 11 hodin a 11 minut a navazuje na starou vinařskou tradici, která říká, že mladým vínem si může vinař ve sklepě přiťuknout poprvé na sv. Martina. Pro lidi zaměstnané ve vinařství znamenal tento svátek den, kdy se hradil nájem, kdy vypršely pracovní smlouvy pro sezónní dělníky a učně a kdy se vinař vyrovnával se sběrači. V tento den vinaři nabízeli plody své sklizně a tradičně také ochutnávku mladého vína: ta se nazývala martinská, zatímco lahvování mladého vína zase martinování. Ke svátku sv. Martina neodmyslitelně patřila dobře vykrmená upečená "Martinská husa". Původ spojitosti mezi svatým Martinem a husou můžeme nalézt ve dvou legendách. Ta prvá praví, že husy svatého Martina při kázání tolik rušily, že nyní pykají na svatomartinském pekáči. Druhá legenda praví, že se svatý Martin před svou volbou biskupem ze skromnosti skrýval v husníku, ale husy ho svým kdákáním prozradily. Každopádně husa patřila k hlavním pokrmům tohoto dne. Rozdělování jejího masa mělo určené pořadí. Nejnižší sluha dostával křídlo, aby prý při práci lítal, vyšší sluha stehno, hospodář sám si nechával zbytek. Kůže z husích nohou se dávala do střevíců pod nohy, aby se nepotily nebo mezi prsty, aby nerostla kuří oka.

Tento slavnostní zážitek si nyní může dopřát každý milovník vína doma nebo v restauracích či vinotékách po celé republice. Cílem celé akce je, aby se "Svatomartinské" stalo v naší republice podobným fenoménem, jako francouzské "Beaujolais Nouveau", a ukázalo umění moravských vinařů.

Značka "Svatomartinské" byla registrována v roce 1995 a od této doby se pod touto značkou prodává mladé víno především odrůdy Modrý Portugal. Od letošního roku je pro získání oprávnění používat tuto značku nutné splnit podmínky stanovené Vinařským fondem. Před uvedením na trh bude každé víno posouzeno nezávislou komisí, která zhodnotí, zda senzorické parametry vína odpovídají požadované charakteristice. Pokud ano, pak bude vinař moci využívat společnou grafickou známku Svatomartinského.

Pod touto značkou se budou prodávat vína bílá, růžová i červená. Bílé víno musí být suché, příjemné, vyrovnané, svěží a ovocité a může být vyrobeno z odrůd Müller-Thurgau a Veltlínské červené ranné nebo jejich cuvée. Růžové víno a červené víno může být z odrůd Modrý Portugal nebo Svatovavřinecké nebo jejich cuvée. Růžové musí být suché, příjemné, dobře pitelné a ovocité a červené zas hladké a sametové víno s odbouranou kyselinou, vyrobené případně karbonickou macerací.

Dušan Macháček

Diskusní fórum čtenářů

(prozatím žádný názor)
DALŠÍ INFORMACE: Praha

Z KALENDÁŘE AKCÍ:

Zveřejněno 11.11.2005 v 10:08 hodin
















Fulltext
Copyright 1998-2019 © infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule